Opening van de 7e zomerexpositie Glaswerk Nieuw-Buinen
Al binnen een jaar bewees Nanninga dat er een markt voor zijn bedrijf was. Terwijl Voorheen Meursing aan het eind van het Zuiderdiep en het begin van de Glaslaan, onderdeel van de Verenigde Glasfabrieken van Leerdam en Schiedam, koos voor automatisering en massificatie, bleef Nanninga het oude ambacht trouw. Hij koos nadrukkelijk voor de productie van kleinere objecten in ook kleinere oplagen. Een niche in de markt zouden we nu zeggen.
Curieus genoeg nam Gerardus Nanninga daarvoor ook oudere machines van Meursing over. Hij voorkwam het verschroten daarvan. Toen de fabriek in 1980 gesloten werd, was het Cees van Olst van het Glasmuseum in Diever – later in Hoogeveen, Schiedam en Veenhuizen – die de glasgeschiedenis van Nieuw Buinen kon illustreren aan de hand van de authentieke en nog werkende machines.
Na de voor Nieuw Buinen verdrietige liquidatie in 1967 van Voorheen Meursing nam Nanninga nog veel meer van de grote concurrent over. Tekeningen onder andere van industriële modellen, nu in de collectie van de Historische Vereniging van Nieuw Buinen, werden zo gered. Daar waar Nieuw Buiner glaswerk aan de onderkant nummercodes draagt, kan onweerlegbaar de herkomst bewezen worden.
Jammer genoeg is het belang van Nanninga’s fabriek en zijn redding van het industriële verleden van de glasindustrie ter plaatse vergeten. In de sowieso al bescheiden professionele literatuur wordt zijn naam niet of nauwelijks genoemd.
Vergeten is ook dat hij door het aantrekken van de Duitse glasblazer Günter Hitze een andere niche in de markt vulde: namelijk het maken van kunstglaswerk dat zo goed was, dat het nu in advertenties op Marktplaats wordt omschreven als ‘gemaakt in Murano’.
Door schenkingen van Nanninga’s dochters en hun partners kreeg Henk Brans het afgelopen jaar een bijzondere verscheidenheid aan glaswerk, die nu geëxposeerd wordt. Ironie van de geschiedenis is dat van een fabrikant die dolgraag aan de Glaslaan een nieuwe fabriek had willen bouwen, maar daar geen vergunning voor kreeg – tegenwerking van de grotere concurrent? -, nu wel, maar dan in het Keramisch Museum Goedewaagen zijn productie geëxposeerd krijgt. Tot 2 oktober 2017